Tillgänglighetsredogörelse

Karlshamn Energi AB står bakom denna webbplats, www.karlshamnenergi.se.

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda och ta del av informationen från www.karlshamnenergi.se och den här sidan beskriver hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Vi arbetar löpande med förbättringar för att öka tillgängligheten.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från www.karlshamnenergi.se som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss genom att ringa 0454-818 00 eller maila oss på kundservice@karlshamnenergi.se. Vill du rapportera in brister i webbplatsens tillgänglighet, meddela oss så vi kan se över det.

RAPPORTERA BRISTER I WEBBPLATSENS TILLGÄNGLIGHET?

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss, så att vi får veta att problemet finns. Meddela oss synpunkter om tillgänglighetsproblem på vår webbplats.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter så kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

TEKNISK INFORMATION OM WEBBPLATSENS TILLGÄNGLIGHET

Den här webbplatsen är delvis förenlig med nivå AA i standarden WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines version 2.1). Vi arbetar kontinuerligt med de delar av webbplatsen som idag inte är förenliga med lagkraven om tillgänglighet till offentlig service. Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan.

Enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service undantas

  • Dokument som är publicerade före 2018-09-23.
  • Videofilmer publicerade före 2020-09-23.
  • Kartor är undantagna från lagens tillämpning enligt 9 § 2 p SFS 2018:1937.
  • Digital service från tredje part är också undantagna med hänvisning till 9 §.

Enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service åberopar Karlshamn Energi undantag för oskäligt betungande anpassning av innehåll publicerat mellan 2018-09-23 och 2020-09-23.

Sammanställning av de kända bristerna

Navigering och tangentbord
Under chatten finns ett val ”Chatta med oss”, i vilket tangentbordsnavigeringen ibland kan fastna.

Media och dokument
Några filmer saknar textalternativ och syntolkning.
Vissa PDF-dokument är inte korrekt taggade för skärmläsare.
Uppläsande hjälpmedel får inte alltid information och läses då inte upp korrekt.

Färg och kontrast
Information förmedlas ibland enbart med färg (ex. indikatorer).

Vad vi gör för att åtgärda bristerna
En ny WCAG-genomgång har genomförts under Q2 2025.
Dokument och videoarkiv granskas och tillgänglighetsanpassas successivt.

Hur har vi testat webbplatsen

Webbplatsen produktionssattes i första version 2016. Senaste granskning är gjord i juni 2025. Tillgängligheten har granskats både manuellt, med skärmläsartest (VoiceOver) och med automatiserade verktyg (axe, WAVE). Arbetet utförs med stöd av en extern partner, Avalon Innovation.

Frågor & svar

Hur binder jag mitt elpris?

Du kan binda ditt elpris till ett Fast elpris eller till ett Mixpris 50/50 (hälften rörligt månadspris och hälften fast elpris) genom att teckna elavtal här med mobilt BankID eller kontakta vår kundservice på telefon 0454-818 00 så hjälper de dig.

Kan jag betala via Autogiro eller E-faktura?

E-faktura registrerar du på din banks hemsida. Autogiro kan du antingen registrera på din banks hemsida eller på vår hemsida här. Du behöver ha ditt kundnummer hos oss och ditt kontonummer till hands.

Kan jag få fiber där jag bor?

Gå in här och sök på din adress, så ser du om din adress finns med.

Vad ingår i kostnaden för min fiberanslutning?

I anslutningsavgift ingår markarbete på tomt samt installation av fiberkabel och en switch. Grävning på tomten utförs av KEAB. KEAB ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber och installation av switch.

Kan jag få fjärrvärme?

Karlshamn Energis fjärrvärmenät omfattar Karlshamns, Asarums, Mörrums och Svängstas tätorter. För att få veta om du kan få fjärrvärme till din bostad eller för att anmäla intresse kontakta vår energisäljare Roger Antonsson på telefon 0454 – 818 27. Du kan också fylla i vår intresseanmälan så kontaktar vi dig omgående.

Vattenfilm

Vi ser till att du får ett lokalproducerat vatten direkt från kranen, dygnet runt. Men vi behöver också vårda, rena, förnya och investera så att vi även i framtiden har ett friskt och gott vatten till dig som bor här.

Vi ser till att du får ett lokalproducerat vatten direkt från kranen, dygnet runt. Men vi behöver också vårda, rena, förnya och investera så att vi även i framtiden har ett friskt och gott vatten till dig som bor här.