teckna elavtal – ny kund

Vad roligt att du vill bli elkund hos oss! Vi bjuder på en liten välkomstgåva. Välj mellan den fasta avgiften betald under det första året (värde 276:-) eller ett lokalt presentkort från Karlshamns Handel (värde 200:-). Kryssa i ditt val när du tecknar elavtalet längre ner på sidan. 

Att byta elleverantör är enkelt.

Det enda du som kund behöver göra är att teckna ett elavtal med oss så ordnar vi med det praktiska. Glöm inte att kontrollera eventuell uppsägningstid om du har ett avtal med ett annat elhandelsbolag i nuläget. Önskar du teckna elavtal åt företaget, kontakta Kundservice så hjälper de dig! 

På grund av de kraftiga prissvängningarna på elmarknaden så kan vi just nu inte erbjuda att teckna ett fast elpris på vår hemsida. Du kan teckna ett elavtal med rörligt elpris nedan med mobilt BankID eller kontakta vår kundservice på telefon 0454-818 00 så berättar vi mer.

1. Läs igenom avtalet och avtalsvillkoren som du hittar längst ner på sidan när du klickar på länken ”avtalsvillkor”.

2. Välj avtalsform. (Önskar du avtal om timpris, kontakta Kundservice 0454-818 00)

3. Uppgifter om anläggnings-ID och områdes-ID hittar du på fakturan från ditt nätbolag. (Saknar du anläggnings-ID, kryssa i rutan om fullmakt, så hämtar vi de uppgifterna åt dig).

4. Markera och ta del av avtalsvillkoren och skicka avtalet.

Godkänn ditt avtal med BankID och du får bekräftelse på ditt avtal när du signerar. Om du inte har BankID, kontakta Kundservice på telefon 0454-818 00 eller maila till kundservice@karlshamnenergi.se

REDAN ELKUND?

Är du befintlig kund som vill teckna om ditt elavtal? Enklast gör du det under ”Mina Sidor”


TECKNA avtal med bank-id

Jag vill teckna avtal om

Enligt avtalsperiod och förutsättningar ovan, samt avtalsvillkoren nedan.

Uppgifter

Avtalsvillkor

Visa avtalsvillkor ⇒

Ångerrätt enligt distansavtalslagen: När du tecknar ett avtal via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du tecknar ditt avtal med Karlshamn Energi. Du kan läsa mer om Lag om distansavtal och avtal på vår webbsida eller via konsumentverkets webbsida.

Läs mer om ångerrätt vid distanselavtal här
LÄS MER OM ÅNGERRÄTT PÅ KONSUMENTVERKETS WEBBSIDA 

Rörligt elpris

Rörligt elpris är lite av en utmaning. De som vill spekulera lite kan välja ett pris som är kopplat till den nordiska elbörsen, Nord Pool. Det Rörligt elpris utgår från Karlshamn Energi Elförsäljning AB:s inköpspris + moms. Till detta kommer vid var tid gällande elcertifikatsavgift och påslag. Avtal om Rörligt Elpris löper tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid av en månad.

  • Elområde 2
  • Elområde 3
  • Elområde 4 (södra Sverige)

Rörligt pris(Oktober 2022)

Elområde 4 (södra Sverige)
116,3 (89,74)
Elområde 3
114,8 (88,51)
Elområde 2
71,3 (53,72)

Priserna är angivna i öre/kWh inklusive påslag samt gällande kostnad för elcertifikat och moms.
Inom parantes är priserna angivna exklusive påslag, elcertifikat och moms.

Det tillkommer en månadsavgift om 23 kr inkl. moms.

Påslag 2,8 öre/kWh
Elcertifikat: 0,5 öre/kWh
Moms: 25%

Prisjämförelse

  • Elområde 2
  • Elområde 3
  • Elområde 4 (södra Sverige)

Elförbrukning

Elområde 2
Elområde 3
Elområde 4
2 000 kWh
85,0
128,5
130,1
5 000 kWh
76,8
120,3
121,8
10 000 kWh
74,0
117,5
119,1

I jämförpriserna ingår elpris, avgift för elcertifikat, moms och fast avgift. Priserna är angivna i öre/kWh. Gäller avtalsstart senast 1 januari 2023. Jämförpriset baseras på senaste månadens rörliga elpris. Avgiften för elcertifikat gäller tills vidare och kan komma att ändras under avtalsperioden. I elpriserna ovan ingår inte elnätsavgifterna som du betalar till ditt elnätsbolag.

 

Teckna elavtal

Timpris

Timavtal innebär att du har möjlighet att påverka dina elkostnader genom att styra din förbrukning till när timpriset är som lägst. Priset baseras på Nord Pools spotpris per timme (exklusive påslag, elcertifikat och moms).

Påslag 2,8 öre/kWh
Elcertifikat: 0,5 öre/kWh
Moms: 25%

Det tillkommer en månadsavgift om 23 kr inkl. moms.

Timpris löper tillsvidare med en månads uppsägningstid. Önskar du avtal om timpris, kontakta kundservice på 0454-818 00.

Aktuella spotpriser på den nordiska elbörsen, Nord Pool

Frågor & svar

Jag vill teckna elavtal åt företaget eller föreningen

Då ett BankID är personligt och i dagsläget inte finns för företag eller föreningar, önskar vi att ni tar kontakt med Kundservice på telefon 0454-818 00 eller mailar dem på kundservice@karlshamnenergi.se så hjälper de till.

Hur ofta läser ni av elmätaren?

En gång i månaden. Får vi, av tekniska skäl, inte in din avläsning kan det förekomma att din faktura baseras på uppskattad elförbrukning.

Hur binder jag mitt elpris?

På grund av de kraftiga prissvängningarna på elmarknaden så kan vi just nu inte erbjuda att teckna ett fast elpris på vår hemsida. Du kan teckna ett elavtal med rörligt elpris här med mobilt BankID, inne på ”Min Sidor” eller kontakta vår kundservice på telefon 0454-818 00 så berättar de mer.

Hur gör jag om jag vill byta elbolag?

Om du vill teckna avtal med ett annat elhandelsbolag än det du har nu så behöver du veta vilket datum ditt nuvarande avtal går ut och hur lång uppsägningstid du har. Oftast finns denna information på din faktura. Där finns även uppgift om anläggningsid och nätområdeskod som det nya elhandelsbolaget behöver för att kunna teckna ditt nya avtal. Om du tecknar ett nytt avtal innan det gamla går ut finns risken att du får betala en avgift för att avtalet bryts. Intresserad av att teckna avtal med Karlshamn Energi? Klicka här

Jag har inte fått min faktura?

Om du tycker att din faktura är sen ta kontakt med oss på kundservice, så kan vi se om den är skickad. Har vi rätt adress, men den har försvunnit på vägen skickar vi en kopia till dig. Du kan även gå in på ”Mina Sidor” och kontrollera om den finns sparad där.

Kan jag behålla Karlshamn Energi om jag flyttar?

Du kan behålla Karlshamn Energi som elhandelsleverantör oavsett om du flyttar till annan ort. Däremot kan du bara behålla oss som nätleverantör om du flyttar inom Karlshamns tätort. Ska du flytta glöm inte att meddela oss i god tid. Flyttanmälan gör du här.

 

Kan jag betala via Autogiro eller E-faktura?

E-faktura registrerar du på din banks hemsida. Autogiro kan du antingen registrera på din banks hemsida eller på vår hemsida här. Du behöver ha ditt kundnummer hos oss och ditt kontonummer till hands.

Kan jag få uppskov eller betala via avbetalning?

Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig

Varför är fakturan olika hög vid olika tillfällen?

Det beror på att vi debiterar faktisk förbrukning, dvs exakt det antal kWh som förbrukats i debiteringsperioden. Ofta förbrukar man mer el under vintern, framför allt om bostaden värms upp med el. Du kan följa din förbrukning på ”Mina Sidor”. Om du har ett avtal med rörligt pris så ändras det månadsvis.

Varför får jag en faktura från min nätägare och en från Karlshamn Energi?

Som elkund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Avtalet tecknas när du anmäler inflyttning. Det andra är ett elhandelsavtal med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag.