undvik avgrävningar med ledningskollen!

 

VAD ÄR LEDNINGSKOLLEN?
Innan du ska påbörja ett grävarbete måste du försäkra dig om att det inte finns några ledningar där du har tänkt gräva. Det gör du genom att registrera ditt ärende på www.ledningskollen.se. Då kontaktas alla ledningsägare automatiskt och kan märka ut var deras ledningar ligger i marken. På så sätt minimerar du risken att gräva av kablar, som annars kan bli både kostsamt och besvärligt. Tänk på att var ute i god tid med din anmälan, gärna två veckor. Uppgifter du får från ledningsägare är enbart giltiga i tre månader.

Ledningskollen är en helt gratis webbtjänst där du enkelt:

  • Får reda på var ledningar och annan infrastruktur finns
  • Skyddar ledningar mot avgrävningar.
  • Förenklar och ger möjlighet till samordning av grävarbeten

 

Såhär gör du

  1. Gå in på www.ledningskollen.se
  2. Registrera dig/logga in. Om du är helt ny användare börjar du med att registrera dig genom att klicka på ”börja här” uppe i höger hörn, för att sedan följa instruktionerna. Om du redan har ett konto klickar du på ”logga in”.
  3. Skapa ärende. När du är inloggad klickar du på ”ärenden” längst upp till vänster och väljer ”skapa ärende”.
  4. Arbetsperiod. Här anger du när du har tänkt påbörja grävarbetet, samt hur länge det förväntas pågå.
  5. Syfte och arbetsmetod. Ange syftet med markarbetet samt vilka arbetsmetoder du planerar att använda dig av.
  6. Geografisk information. Ange var grävarbetet ska ske, antingen genom att söka på adress eller genom att använda din nuvarande position.
  7. Markera arbetsområde. Använd verktygen längst upp till vänster på kartan för att markera var du har tänkt gräva. Välj mellan linje, cirkel eller polygon som verktyg. Vid användning av linjeverktyg klickar du där ditt grävarbete ska börja och markerar sedan hela grävsträckan. Du kan antingen välja att ha en linje mellan två punkter eller flera punkter. När du är nöjd med din markering, klickar du på den sista punkten en gång för att avsluta markeringen. Ange slutligen hur djupt och hur brett du har tänkt gräva, det gör du längst upp till höger på kartan.
  8. Kontaktuppgifter. Ange dina kontaktuppgifter och hur du föredrar att bli kontaktad.
  9. Kompletterande information. Om du föredrar att ledningsägare kommer ut och markerar direkt på marken kan du skriva att du begär fysisk utsättning i fritextfältet. Annars kanske du enbart får kabelmärkningen på en karta, och visar sig kartan avvika från verkligheten är det ändå ditt ansvar om eventuell avgrävning skulle ske. Vid fysisk utsättning är det ledningsägaren som bär ansvaret att utsättningen stämmer. Är du det minsta lilla osäker, är fysisk utsättning att rekommendera.
  10. Sammanställning. Dubbelkolla att samtliga uppgifter du har angett är korrekta.
  11. Skickat och klart. Godkänn och skicka in ditt ärende.


SVAR FRÅN LEDNINGSÄGARE

När du har skickat in ditt ärende hittar du det under ”ärenden” i menyraden längst uppe. Efterhand ledningsägare svarar på ditt ärende kommer du bli aviserad via mail eller sms, beroende på vad du har angett i dina kontoinställningar.

Under rubriken ”ledningsägare som fått ditt ärende” kan du gå in och bekräfta att du mottagit deras svar, under förutsättning att du är nöjd med svaret. Då kommer ärendet automatiskt avslutats när du fått information från samtliga ledningsägare och bekräftat att du mottagit den. Vid oklarheter, kontakta respektive ledningsägare.

Kom ihåg att det är viktigt att läsa och följa alla regler och riktlinjer som ledningskollen och ledningsägare anger. För frågor om ledningskollen, vänd dig till deras support.

Ledningskollen drivs av Post- och telestyrelsen (PTS) och finansieras av PTS, Svenska kraftnät och Trafikverket.

Frågor & svar

Hur binder jag mitt elpris?

Du kan göra det här på vår hemsida med mobilt BankID, inne på ”Min Sidor” eller kontakta vår kundservice 0454-818 00.

Kan jag betala via Autogiro eller E-faktura?

E-faktura registrerar du på din banks hemsida. Autogiro kan du antingen registrera på din banks hemsida eller på vår hemsida här. Du behöver ha ditt kundnummer hos oss och ditt kontonummer till hands.

Kan jag få fiber där jag bor?

Gå in här och sök på din adress, så ser du om din adress finns med under Fokus-, planerade eller leveransklara områden.

Vilka elavtal kan jag välja mellan?

Du kan välja mellan fast elpris, rörligt elpris eller en mix av båda. Du kan också välja att vintersäkra ditt elpris för extra trygghet.

Fast pris är en trygg avtalsform som ger dig en bra översikt över dina elkostnader under avtalsperioden, du kan välja 1/2, 1, 2, 3 eller 5 år. Aktuella priser hittar du här.

Rörligt elavtal innebär att du får olika elpriser varje månad beroende på prisutvecklingen. Är priset på el lågt, betalar du ett lägre elpris och vice versa.

Vad ingår i kostnaden för min fiberanslutning?

I anslutningsavgift ingår markarbete på tomt samt installation av fiberkabel och en switch. Grävning på tomten utförs av KEAB. KEAB ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber, kontaktering samt uppslingning av fiber i switchen.

Kan jag få fjärrvärme?

Karlshamn Energis fjärrvärmenät omfattar Karlshamns, Asarums, Mörrums och Svängstas tätorter. För att få veta om du kan få fjärrvärme till din bostad eller för att anmäla intresse kontakta vår energisäljare Roger Antonsson på telefon 0454 – 818 27. Du kan också fylla i vår intresseanmälan så kontaktar vi dig omgående.

Investera i solceller

Med solceller på ditt tak producerar du din egen förnybara energi – helt utan utsläpp!

Med solceller på ditt tak producerar du din egen förnybara energi – helt utan utsläpp!