El via Karlshamn Energi är en lysande idé

När du köper el från oss används dina pengar till någonting bra. Förutom att vi genererar pengar tillbaka till Karlshamns kommun är vi också stolta sponsorer till massor av idrottsföreningar och olika kulturevenemang. Detta tillsammans med ett starkt miljöengagemang skapar fördelar för vår fina kommun. Visst är det lysande? Så häng på och låt oss göra Karlshamn till en bättre stad tillsammans!


Bra Miljöval ställer krav på elen

Bra Miljöval ställer hårda krav på hur elen produceras och jobbar för minskad påverkan på miljön från elproduktion. Skillnaden mellan miljömärkning och så kallad ursprungsmärkning är att ursprungsmärkning endast garanterar att elen kommer från en viss energikälla utan att ställa några miljökrav.

Välj el från Bra Miljöval så är du med och gör en stor insats för miljön. Förutom att Bra Miljöval ställer hårda miljökrav går också pengar för varje såld kilowattimme miljömärkt el till olika projekt för att reparera miljöskador och minska elanvändningen genom energieffektivisering. Kontakta oss för att välja el märkt ”Bra miljöval!

Bra Miljöval är en oberoende miljömärkning som bedrivs av Naturskyddsföreningen, Sveriges största miljöorganisation med över 200 000 medlemmar. Bra Miljöval startade 1990 och märkningen bygger på två grundidéer: att naturresurser måste sparas samt att den biologiska mångfalden och människans hälsa inte får hotas. Kriterier för licenstagarna är strikta och under ständig utveckling – produkter och tjänster som bär märkningen Bra Miljöval måste därför utvecklas kontinuerligt för att bli skonsammare för hälsan och miljön.

Läs mer om Bra Miljöval på Naturskyddsföreningens hemsida

Frågor & svar

Jag vill teckna elavtal åt företaget eller föreningen

Då ett BankID är personligt och i dagsläget inte finns för företag eller föreningar, önskar vi att ni tar kontakt med Kundservice på telefon 0454-818 00 eller mailar dem på kundservice@karlshamnenergi.se så hjälper de till.

Vilka elavtal kan jag välja mellan?

Du kan välja mellan rörligt avtal såsom Rörligt månadspris eller Timpris. Men du kan också välja mellan Fast elpris och Mixpris 50/50. Aktuella priser hittar du här.

 

Hur binder jag mitt elpris?

Du kan binda ditt elpris till ett Fast elpris eller till ett Mixpris 50/50 (hälften rörligt månadspris och hälften fast elpris) genom att teckna elavtal här med mobilt BankID eller kontakta vår kundservice på telefon 0454-818 00 så hjälper de dig.

Hur gör jag om jag vill byta elbolag?

Om du vill teckna avtal med ett annat elhandelsbolag än det du har nu så behöver du veta vilket datum ditt nuvarande avtal går ut och hur lång uppsägningstid du har. Oftast finns denna information på din faktura. Där finns även uppgift om anläggningsid och nätområdeskod som det nya elhandelsbolaget behöver för att kunna teckna ditt nya avtal. Om du tecknar ett nytt avtal innan det gamla går ut finns risken att du får betala en avgift för att avtalet bryts. Intresserad av att teckna avtal med Karlshamn Energi? Klicka här

Jag har inte fått min faktura?

Om du tycker att din faktura är sen ta kontakt med oss på kundservice, så kan vi se om den är skickad. Har vi rätt adress, men den har försvunnit på vägen skickar vi en kopia till dig. Du kan även gå in på ”Mina Sidor” och kontrollera om den finns sparad där.

Kan jag behålla Karlshamn Energi om jag flyttar?

Du kan behålla Karlshamn Energi som elhandelsleverantör oavsett om du flyttar till annan ort. Däremot kan du bara behålla oss som nätleverantör om du flyttar inom Karlshamns tätort. Ska du flytta glöm inte att meddela oss i god tid. Flyttanmälan gör du här.

 

Kan jag betala via Autogiro eller E-faktura?

E-faktura registrerar du på din banks hemsida. Autogiro kan du antingen registrera på din banks hemsida eller på vår hemsida här. Du behöver ha ditt kundnummer hos oss och ditt kontonummer till hands.

Kan jag få uppskov eller betala via avbetalning?

Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig

Varför är fakturan olika hög vid olika tillfällen?

Det beror på att vi debiterar faktisk förbrukning, dvs exakt det antal kWh som förbrukats i debiteringsperioden. Du kan följa din förbrukning på ”Mina Sidor” eller i vår app. Om du har ett avtal med rörligt pris så ändras det månadsvis.

Varför får jag en faktura från min nätägare och en från Karlshamn Energi?

Som elkund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Avtalet tecknas när du anmäler inflyttning. Det andra är ett elhandelsavtal med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag.

EN FILM OM EL

EN MÄNSKLIGARE VÄRLD GÅR PÅ EL

EN MÄNSKLIGARE VÄRLD GÅR PÅ EL