App app app!

Mina sidor direkt i din mobil.

Med vår app kan du som kund få tydlig överblick över din energiförbrukning och elproduktion, dina avtal och energikostnader. Med prognoser, tips och analyser kan du få en ökad förståelse för din förbrukning och påverka när du använder din el. Du får dessutom tillgång till en massa andra smarta funktioner som att styra din elbilsladdning och ditt smarta hem. Och du kan enkelt hålla koll på badtemperaturer och driftinformation eller var du laddar elbilen i Karlshamn.

KOM IGÅNG

Börja med att ladda ner appen ”Karlshamn Energi” kostnadsfritt till din mobiltelefon.

Hämta i App Store 

Hämta i Google Play 

 

Logga in

Se över dina kontaktuppgifter och fyll i information om ditt hushåll – det hjälper oss att uppskatta din förbrukning och ge prognoser.

INLOGGNINGSALTERNATIV

BEFINTLIG KUND
Är du befintlig kund, loggar du enklast in med BankID. Saknar du BankID kan du välja att logga in med ditt kundnummer eller organisationsnummer. Då skickas det en engångskod till din mail som du har registrerat hos oss (du ser både kundnummer och mailadress under vårt befintliga Mina sidor på webben).

ÄR DU INTE KUND MEN VILL SE BADTEMPERATURERNA?
Inga problem. Klicka på knappen ”Gäst” för att  öppna gästläget. Här hittar du förutom tjänsten ”Badtemp” även våra laddplatser för din elbil med mera.

Hem/start

Startsidan ger dig en överblick där du väljer själv vilka favoriter du vill mötas av – allt från förbrukning och spotpris till fakturastatus och väder. Här hittar du även genvägar till olika funktioner beroende på vilka avtal du har hos oss. Här ser du också vårt nyhetsflöde och så klart tjänsten ”Badtemp”.

Under ”Vanliga frågor” har vi samlat frågor och svar om appen. Under arbetstid kan du också chatta direkt med oss, antingen genom att klicka på pratbubblan högst upp till höger eller under ”Kontakta oss”.


Prognos

Här ser du dagens spotpriser* på el, prognos för din elförbrukning och uppskattad miljöpåverkan. Samtliga värden baseras på prognoser och kommer att uppdateras varje dag. Den här funktionen kan hjälpa dig att planera din användning utifrån de timmar som har lägst elpris, klimatpåverkan och högst vindproduktion – framför allt användbart för dig som har timprisavtal.

*Spotpris är det pris som vi elbolag köper in elen för på den nordiska elbörsen. Det innebär att priset du ser är exklusive elcertifikat, elskatt, moms och ev. andra påslag.

Genvägen ”Solproduktion” syns på hemvyn om du har solceller och säljer din överskottsel till oss eller bor inom inom vårt elnät. Här kan du följa din uppskattade prognos för din produktion och se din faktiska produktion.

 

analys

Här får du som kund koll på din historiska data. Har du flera anläggningar, byter du enkelt anläggning genom att trycka på din adress uppe i det vänstra hörnet.


Är du månadsavläst och har rörligt elavtal ser du din förbrukning först månaden efter. Däremot visas ett uppskattat värde för din förbrukning och vi visar även en uppskattad fördelning av hushållets förbrukning under ”Vad drar mest”. Detta baseras bland annat på informationen du angett under ”Mitt hem” samt uppskattade värden framtagna av energiexperter och data från Energimyndigheten.

Tänk på att om du vill se din data i realtid eller veta mer specifikt vilka hushållsprodukter som drar mest el i ditt hem behöver du koppla in en så kallad dongel i HAN-porten på din smarta elmätare. Vi tillhandahåller inte en realtidsmätare i dagsläget, vänligen vänd dig till butik eller återförsäljare. 


Styrning

Med den här funktionen kan du logga in för att se och styra din elbilsladdning, ditt smarta hem eller se din solproduktion direkt i vår app. Notera att du måste ha ett konto kopplat till tjänsten för att kunna logga in.


Min profil

Här hittar du dina uppgifter, fakturor, avtal och inställningar för appen. Här kan du även välja att familjedela så att fler kan använda appen där hemma!

SUPPORT

Hittar du inte det du söker under Frågor & Svar längre ner på sidan eller har problem med att komma in eller behöver rapportera ett fel? Lägg ett mail till appsupport@karlshamnenergi.se så återkopplar vi till dig. Det går också bra att ringa Kundservice på 0454-818 00.

RADERA DITT APP-KONTO

Vill du inte längre ha kvar ditt konto och tillhörande data, gör du det enklast själv direkt i appen under ”Appinfo”. Här hittar du ”Ta bort mitt konto”. Kontakta Kundservice på 0454-818 00 om du behöver hjälp eller om du redan har raderat appen.

OM TJÄNSTEN

Här hittar du användarvillkor för appen.

Vår tillgänglighetsredogörelse för appen Karlshamn Energi finns att läsa här.

Frågor & svar

Jag är ny elhandelskund. Varför ser jag ingen data?

Är du månadsavläst (har ett rörligt avtal) kommer du inte att se din data/förbrukning förrän månaden har passerat. Generellt inte förrän första fakturan är skapad.

Hur stänger jag av pushnotiserna?

Under Notifikationer som du hittar under ”Min profil” kan du välja att slå av och på olika notifikationer och rapporter.

Jag försöker logga in men får svarsmeddelande ”Användaren saknas”

För att kunna logga in i appen behöver du vara den som står på avtalet. Om avtalet står på en annan person be den som står på avtalet logga in och ”familjedela” till dig. Därefter kan du logga in. Notera att du inte kan ändra dina kontaktuppgifter (mail eller telefonnummer) om du inte står på avtalet.

Jag ser inte alla mina tjänster i appen

Har du flera anläggningar/adresser i menyn fastän det gäller tjänster på samma adress? Kontakta oss på 0454-818 00 eller maila till appsupport@karlshamnenergi.se

Hur kan ni veta vad jag förbrukar?

Genom information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.

Ser kontoägaren och den familjedelade samma saker i appen?

De flesta saker kan en familjedelad se i appen. En familjedelad kan inte ändra kontaktuppgifter eller familjedela appen vidare.

Texten i appen ser för stor ut eller får inte plats i vyn?

Kontrollera din inställning i telefonen. Du kan ha valt en större textstorlek/inzoomning, du ändrar det i telefonens inställningar.

Vad menas med smart laddning och hur gör jag det i appen?

Smart laddning innebär att laddningen sker på de bästa timmarna under den period som du valt. Med våra integrationer är det möjligt att välja de bästa timmarna utifrån miljöbesparing eller lägsta elpriset.

Så här sätter du upp ett smart schema

  • Välj att ladda när priset är som lägst, eller när under laddningen som det är lägst CO2-avtryck.
  • Vilken tid laddningen tidigast ska starta.
  • Vilken tid bilen senast ska vara fulladdad.
  • Hur många timmar bilen behöver laddas totalt under perioden för att bli fulladdad.

När du klickar på knappen “Spara schemat” så är den smarta laddningen igång och vi sköter på- och avstängning av laddningen automatiskt.

Varför lyser fakturan röd/obetald?

När fakturan dyker upp lyser den röd tills den är betald och blir grön. Det finns inget mellanläge. Har du nyligen betalat den, kan det ta några bankdagar innan vi får information om det.

Varför måste jag fylla i data om mitt hushåll?

För att vi genom algoritmer ska kunna visa mer korrekta prognoser behöver du fylla information om ditt hushåll.