tips om strömmen går

ke_bilder_850x193_el_ficklampor

Om strömmen går hemma hos dig kan det bero på flera olika saker. Det kan vara ett avbrott på elnätet, en säkring eller din jordfelsbrytare som har slagit ifrån.

Kontrollera din egen anläggning 

Börja alltid med att kontrollera din egen anläggning först. Det bästa sättet är att kontrollera om grannen har ström. Vad gjorde du innan strömmen gick? Orsaken kan vara att du startade en maskin eller hade ovanligt många elprylar igång samtidigt.

Helt eller delvis utan el?

  • Delvis utan el? Kolla om det är en säkring som har gått. Det kan antingen vara en mätarsäkring på mätartavlan eller en vanlig säkring i elcentralen.
  • Helt utan el? Prova testknappen på jordfelsbrytaren eller slå på den.
  • Är grannarna utan el? Om du ser att grannen har ström eller att det lyser i trapphuset är det troligtvis något fel i din egen anläggning. Är det mörkt hos grannarna, ligger troligen felet på elnätet.

Strömavbrott i området

Vid ett avbrott på elnätet är det ditt elnätsbolag du vänder dig till för information. Tänk på att du kan vara elhandelskund hos men tillhöra ett annat elnätsbolag, beroende på var du bor i Karlshamns kommun.

”Driftinfo” som finns på karlshamnenergi.se eller i vår app kan du se om det finns ett känt fel i vårt elnät.

Hittar du ingen information, felanmäl hos Kundservice på telefon 0454-818 00, vardagar mellan kl. 08.00-16.00. Övrig tid/jour ringer du SOS Alarm 0470-270 26.

Vid större händelser får du alltid mer information via sms eller annan media som tv och radio P4.

Tips för hemmet när elen försvinner

Blev det plötsligt mörkt eller har du blivit aviserad om ett planerat strömavbrott? Tänk på att stänga av dina elektriska prylar såsom tv, dator, router, kaffemaskin, diskmaskin och tvättmaskin – det underlättar för återinkopplingen av elen. Men det finns även konkreta åtgärder som du kan vidta under strömavbrottet.

Kyl och frys
Öppna dörrarna så sällan som möjligt. En välfylld frys håller kylan minst ett dygn om dörren inte öppnas. Vid längre elavbrott bör färdiglagad mat ätas upp så snart som möjligt. Kött och fisk bör tillagas för ätas direkt (om möjlighet finns att laga mat utan el). Bröd och grönsaker håller ytterligare ett par dagar.

Vatten
Tappa upp dricksvatten. Om avbrottet blir riktigt långvarigt kan trycket sjunka i ledningarna eftersom pumparna drivs med el.

Avbrott under maskindiskning
Stäng av maskinen och vattenkranen.

Avbrott under tvättning
Stäng av maskinen och vattenkranen. Plocka ur ömtålig tvätt. Luckan kan öppnas med hjälp av ”nödöppningen” (se bruksanvisningen för din maskin).

Stäng av elapparater
Stäng av tv, video, musikanläggning och andra elektriska apparater för att underlätta återinkoppling av elen.

Omstart efter strömavbrott
Har du ingen internetuppkoppling trots att strömmen är tillbaka? Testa först att starta om din bredbandsrouter. Vid fortsatta problem med uppkopplad utrustning som router eller tv-box, kontakta din tjänsteleverantör.

Undvik hissar
Befinner du dig på allmän plats eller i ett hyreshus ska du inte använda hiss om du känner till risken för elavbrott.

SÅ FÖRBEREDER DU DIG FÖR ETT LÄNGRE STRÖMAVBROTT

Vid ett större avbrott påverkas inte bara belysningen och elektriska apparater i hemmet, utan i vissa fall även värme, vatten, telefoni och betalsystem.

Belysning

  • Stearinljus och tändstickor är alltid bra att ha hemma.
  • En ficklampa för att hitta i mörkret. Med en solcellslampa, fotogenlampa eller en uppvevningsbar lampa (dynamo) behöver du inte tänka på batterier.

Kommunikation

  • Med en powerbank eller en solcellsladdare laddar du mobilen och kan hålla kontakten med vänner och familj.
  • En batteridriven radio är också bra att ha till hands så att du kan få viktig information om strömavbrottet.

Mat och vatten

  • Har du plats i frysen är det bra att alltid ha en eller flera PET-flaskor med vatten infrysta och redo att ta fram om vattnet slutar fungera. Du kan också fylla dunkar med vatten så fort strömmen har gått.
  • Burkmat och konserver håller länge. Torr mat som pasta, ris, knäckebröd behöver inte kylas och är också bra att ha hemma.
  • Med ett campingkök kan du tillaga maten utan tillgång till el.

Övrigt

  • Våtservetter är alltid bra att ha till hands.
  • Ladda upp med varma kläder, sovsäck och filtar, särskilt under höst, vinter eller vår, då det snabbt kan bli kallt.
  • En kamin eller kakelugn i huset höjer både mysfaktorn och värmen.

 

FOLDER ”TIPS OM STRÖMMEN GÅR”

Här kan du ladda ner vår A5-folder för att skriva ut om du vill vara extra förberedd hemma.

Ladda ner ”Tips om strömmen går”

 

 

Frågor & svar

Jag vill teckna elavtal åt företaget eller föreningen

Då ett BankID är personligt och i dagsläget inte finns för företag eller föreningar, önskar vi att ni tar kontakt med Kundservice på telefon 0454-818 00 eller mailar dem på kundservice@karlshamnenergi.se så hjälper de till.

Vilka elavtal kan jag välja mellan?

Du kan välja mellan rörligt avtal såsom Rörligt månadspris eller Timpris. Men du kan också välja mellan Fast elpris och Mixpris 50/50. Aktuella priser hittar du här.

 

Hur binder jag mitt elpris?

Du kan binda ditt elpris till ett Fast elpris eller till ett Mixpris 50/50 (hälften rörligt månadspris och hälften fast elpris) genom att teckna elavtal här med mobilt BankID eller kontakta vår kundservice på telefon 0454-818 00 så hjälper de dig.

Hur gör jag om jag vill byta elbolag?

Om du vill teckna avtal med ett annat elhandelsbolag än det du har nu så behöver du veta vilket datum ditt nuvarande avtal går ut och hur lång uppsägningstid du har. Oftast finns denna information på din faktura. Där finns även uppgift om anläggningsid och nätområdeskod som det nya elhandelsbolaget behöver för att kunna teckna ditt nya avtal. Om du tecknar ett nytt avtal innan det gamla går ut finns risken att du får betala en avgift för att avtalet bryts. Intresserad av att teckna avtal med Karlshamn Energi? Klicka här

Jag har inte fått min faktura?

Om du tycker att din faktura är sen ta kontakt med oss på kundservice, så kan vi se om den är skickad. Har vi rätt adress, men den har försvunnit på vägen skickar vi en kopia till dig. Du kan även gå in på ”Mina Sidor” och kontrollera om den finns sparad där.

Kan jag behålla Karlshamn Energi om jag flyttar?

Du kan behålla Karlshamn Energi som elhandelsleverantör oavsett om du flyttar till annan ort. Däremot kan du bara behålla oss som nätleverantör om du flyttar inom Karlshamns tätort. Ska du flytta glöm inte att meddela oss i god tid. Flyttanmälan gör du här.

 

Kan jag betala via Autogiro eller E-faktura?

E-faktura registrerar du på din banks hemsida. Autogiro kan du antingen registrera på din banks hemsida eller på vår hemsida här. Du behöver ha ditt kundnummer hos oss och ditt kontonummer till hands.

Kan jag få uppskov eller betala via avbetalning?

Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig

Varför är fakturan olika hög vid olika tillfällen?

Det beror på att vi debiterar faktisk förbrukning, dvs exakt det antal kWh som förbrukats i debiteringsperioden. Du kan följa din förbrukning på ”Mina Sidor” eller i vår app. Om du har ett avtal med rörligt pris så ändras det månadsvis.

Varför får jag en faktura från min nätägare och en från Karlshamn Energi?

Som elkund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Avtalet tecknas när du anmäler inflyttning. Det andra är ett elhandelsavtal med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag.

EN FILM OM EL

EN MÄNSKLIGARE VÄRLD GÅR PÅ EL

EN MÄNSKLIGARE VÄRLD GÅR PÅ EL