Krånglar det?
Har du problem som inte är av akut karaktär: exempelvis med inställning av värme- eller varmvattentemperatur kontaktar du vår Kundservice vardagar 8–16 (lunchstängt 12–13) på 0454-818 00.
Har du akuta problem som exempelvis:
- Grönfärgat vatten läcker ut
- Om stora, heta, vattenmassor (5 liter/min) läcker ut: Stäng ventilerna vid ytterväggen.
Kontakta oss omgående: Vardagar mellan 8–16 (lunchstängt 12–13) ring Kundservice på telefon 0454-818 00. Övrig tid nås vi via SOS Alarm, telefon 0470-270 26 och begär att få kontakt med ”Värmeberedskapen Karlshamn Energi”. Detta gäller vid akuta problem med värmecentralen.
FELSÖKNING OCH INSTRUKTIONER
Om du upptäcker att fjärrvärmen fungerar dåligt eller inte fungerar alls kontrollera gärna nedan punkter eller läs i vår folder om felsökning av Fjärrvärme innan du gör en felanmälan.
Inget varmvatten eller ingen värme:
Kontrollera att du har ström till anläggningen
Kontrollera temperaturen på inkommande fjärrvärme
Varmvatten finns men dåligt med värme:
Kontrollera att du har ström till reglerutrustningen
Kontrollera inställningen på reglerutrustningen
Kontrollera att det är tryck på systemet (titta på manometern)
Kontrollera att cirkulationspumpen går (lägg handen och känn på den)
Kontrollera att filtret inte är igensatt (tvätta rent det och sätt tillbaka)
Det blir endast värme i delar av huset:
Kontrollera att ventiler är öppna
Se till att det är tryck på systemet (titta på manometern)
Lufta radiatorer med luftningsnyckel så här:
Stäng av cirkulationspumpen, fyll upp trycket och vänta ca 10 minuter. Lufta radiatorerna, börja högst upp i fastigheten, sätt på cirkulationspumpen igen.
Värme finns men inget varmvatten
Kontrollera temperaturinställningen
Kontrollera regleringen på varmvattnet
Är du precis nyinstallerad? Tänk då på att…
Grundinställningen kanske inte passar din fastighet direkt
När man byter värmeanläggning töms en del av vattnet i ditt radiatorsystem (elementen), lufta därför lite extra de närmsta månaderna
Serviceavtal för fjärrvärme
Tecknar du vårt smarta serviceavtal får du regelbunden och professionell tillsyn av din fjärrvärmeanläggning.
Läs mer och teckna avtal här
Behöver jag läsa av min fjärrvärmemätare?
Nej, om allt fungerar som det ska behöver du inte det
Hur ansluter jag mig till fjärrvärme?
Om du är intresserad av att ansluta fjärrvärme till din fastighet, fyll i en intresseanmälan, så kontaktar vi dig för mer information.
Till intresseanmälan
Hur lång tid tar det att installera en fjärrvärmecentral?
Normalt tar det en dag att installera fjärrvärmecentralen.
Hur mäter ni min förbrukning av fjärrvärme?
Den fjärrvärme som används mäts i kWh. För att få fram antalet kWh mäter vi först temperaturen på fjärrvärmevattnet som vi skickar in till din fastighet och sedan temperaturen på vattnet som kommer ut igen. Dessutom hur stor mängd fjärrvärmevatten som behövs samt vattnets förmåga att överföra värme. För varje timma det sedan används bildar dessa parametrar en kWh fjärrvärme.
Hur stor är en fjärrvärmecentral till en villa?
Till en villa är en fjärrvärmecentral normalt ca 60 cm bred, 45 cm djup och 120 cm hög.
Hur varmt blir det i pannrummet med fjärrvärme?
Har du haft exempelvis olja eller pellets som uppvärmning innan och använt rummet som torkrum kommer du att märka att det blir svalare. Din nya anläggning läcker inte lika mycket värme.
Kan jag få fjärrvärme?
Karlshamn Energis fjärrvärmenät omfattar Karlshamns, Asarums, Mörrums och Svängstas tätorter. För att få veta om du kan få fjärrvärme till din bostad eller för att anmäla intresse kontakta vår energisäljare Roger Antonsson på telefon 0454 – 818 27. Du kan också fylla i vår intresseanmälan så kontaktar vi dig omgående.
Kan jag ta bort min vattenberedare när jag får fjärrvärme?
Ja, fjärrvärmecentralen producerar även varmvatten
Plockas min gamla panna bort?
Ja, normalt plockar man bort den gamla pannan och ansluter den nya fjärrvärmecentralen på samma ställe. I villor sätts fjärrvärmecentralen på väggen.
Vad gör jag med min skorsten när jag installerat fjärrvärme?
Har du haft exempelvis olja eller pellets som uppvärmning har din skorsten varit varm. När du byter uppvärmning till fjärrvärme kommer inte skorstenen att användas. Skydda den så att den inte vittrar sönder.
Vad gör jag om något är fel på min fjärrvärmeanläggning?
Då ringer du till vår kundservice på telefon 818 00 så får du prata med en värmetekniker hos oss. Du kan också teckna ett serviceavtal och få förebyggande underhåll, kontroll och optimering av din fjärrvärmecentral. Läs mer om serviceavtal här.
Kan jag betala via Autogiro eller E-faktura?
E-faktura registrerar du på din banks hemsida. Autogiro kan du antingen registrera på din banks hemsida eller på vår hemsida här. Du behöver ha ditt kundnummer hos oss och ditt kontonummer till hands.
Kan jag få uppskov eller betala via avbetalning?
Kan jag få vilken temperatur jag vill på vatten och min värme?
Ja, du bestämmer själv hur varmt varmvatten du vill ha samt ställer själv in den innetemperatur du önskar via din anläggning.
Kan jag ha kvar mitt elavtal även efter jag installerat fjärrvärme?
Ja, du kommer fortfarande att använda el till lampor, datorer, spis, med mera. Fjärrvärmen ersätter bara den el som gått åt till värme och varmvatten.
Fjärrvärme är lokalt producerad med återvunnen förnybar energi som strömmar i rör under marken. Den uppdateras automatiskt och du kan använda den när du vill, dygnet runt. Njut av en bekväm och trygg värmekälla i ditt hem. Streamad värme – en ny men väldigt gammal typ av streaming.