Så här går det till att få fiber!

ke_bilder_540x460_villaSå här installerar vi fiber i din villa

ATT ANSLUTA SIG TILL FIBER
För att få fiber till din villa tecknar du avtal hos oss via denna länk: Teckna avtal. Där kan du söka på din adress och se status i ditt område eller gata. Utbyggnaden görs i tre steg.

  1. Teckna fiberavtal.
  2. Grävning på tomt. Inför steg två blir du kontaktad för ett hembesök. Under besöket beslutar du, tillsammans med vår representant, var det är bäst att gå in med fiberröret i fastigheten.
  3. Inkoppling av switch. Även inför steg tre blir du kontaktad av vår representant för ett hembesök, denna gången för att utföra arbete inomhus i form av fiberblåsning samt inkoppling av switch.

Samtliga av våra entreprenörer legitimerar sig om så önskas.

ANSLUTA SIG TILL LEVERANSKLART OMRÅDE
När du bor i ett leveransklart område tecknar du ett så kallat ”förtätningsavtal”, vilket innebär att du ansluter dig i efterhand i ett redan utbyggt område. När vi började med vår fiberutbyggnad skickade vi ut brev områdesvis med en tidplan för inkoppling, samt anordnade informationsmöten. Nu när fibern redan ligger redo i gatan kan du teckna fiberavtal när det passar dig och få fiber installerat under någon av våra planerade utbyggnadsperioder.

SÅ TECKNAR DU AVTAL
Om din adress finns med på bredbandnu.se kan du teckna avtal via BankID istället för att skriva ut ett pappersavtal. Om du varken har BankID eller skrivare kan du kontakta oss så skickar vi ett avtal tillsammans med ett frankerat svarskuvert hem till dig.

FINNS INTE DIN ADRESS MED?
Om du klickade på länken ovan för att teckna avtal men inte hittar din adress, då behöver du kontakta Roger för att få en offert för just din adress. På bredbandnu.se finner du alltid senaste information om din adress och vad som gäller för just ditt område.

BESÖK HEMMA HOS DIG
Ett tag efter att du har tecknat fiberavtal kommer vår entreprenör att kontakta dig för ett hembesök. Då tar ni tillsammans ställning till var och hur det ska grävas på din tomt, samt var din switch ska sitta. Switch monteras oftast någon meter innanför yttervägg (oftast mot gatan). Vill du ha din switch placerad någon annanstans längre in i huset förbereder du det själv med ett tomrör.

Här kan du läsa om tips och anvisningar för installation av switch: Tips för anslutning av switch

GRÄVNING PÅ DIN TOMT
Grävning och förläggning av fiberslang samt spårtråd sker på din tomt från tomtgränsen fram till håltagningspunkten på ditt hus. Du ansvarar för att förbereda och flytta allt som kan vara i vägen på överenskommen grävsträcka som exempelvis; buskar, plantor, plattor, stensättningar och grus. Grovåterställning efter grävning ingår, det vill säga att jordmassor läggs tillbaka i schaktet. Observera att ingen form av återställning av t.ex. buskar, rabatter eller stenplattor ingår. OBS! Du ansvarar själv för att informera leverantören om ledningar som du själv dragit på tomt, som exempelvis kablar för en gräsklippare.

INSTALLATION AV SWITCH OCH INBLÅSNING AV FIBER
Entreprenören kontaktar dig och bokar ett möte för håltagning i grund/fasad samt installation av switch på den plats ni tidigare kommit överens om. Till sist kontrolleras fiberanslutningen så att den fungerar som den ska och därefter lämnar entreprenören foldern ”Kom igång med fiber”.

BESTÄLLA TJÄNSTER
Nu är det dags att bestämma dig för vilken tjänst du önskar. På Tjänsteguiden kan du se och jämföra alla digitala tjänster samt se alla leverantörer som finns i Karlshamn Energis fibernät. Du beställer enkelt önskad TV, bredband- eller telefonitjänst med BankId direkt med leverantören.

Eller kika i vår folder ”Tjänsteguiden – Kom igång med fiber”.

Vi rekommenderar att du väntar med att säga upp någon/några av dina ”gamla” tjänster tills du fått klartecken att din fiberanslutning fungerar då vi inte kan ge dig något exakt datum för när den gör det. Om du inte har möjlighet att beställa tjänster via datorn kan du istället kontakta den önskade tjänsteleverantören direkt.

KLART
Härligt! Nu kan du börja använda din fiberanslutning.

SÅ BETALAR DU
Du betalar först när installationen är klar och fibern är driftsatt. Installationsavgiften är en engångsavgift med 30 dagars betalningsvillkor. Du kan även få din faktura uppdelad på 12 eller 24 månader, för delbetalning tillkommer en administrativ avgift. Tyvärr får du inte göra delbetalning på landsortsområden där vi har fått stöd för att bygga ut. Kontakta oss för mer information.

 

Har du frågor / funderingar eller vill ha mer information innan du tecknar avtal är du varmt välkommen att ringa eller maila oss.

Roger Antonsson, 0454-818 27, roger.antonsson@karlshamnenergi.se

 

Frågor & svar

Vilka leverantörer kan jag välja bland för Internet TV och Telefoni?

Ni kan läsa mer om alla tjänsteleverantörer i vårt fibernät på tjansteguiden.karlshamnenergi.se

Vem äger anslutningen?

En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör villan. Ägandet tillfaller villaägaren.

Var placeras switchen?

Switchen monteras innanför närmaste yttervägg mot gata. Vill man ha annan placering får man själv förbereda med rör inomhus, läs mer om hur det går till här. 

Vad kostar det att ansluta sig?

Kostnaden består av en engångsavgift, ingen månadsavgift för nätet tillkommer.
För att få information kring vad det kostar eller lägga en beställning, klicka in här och lägg in din adress 

Vad ingår i kostnaden för min fiberanslutning?

I anslutningsavgift ingår markarbete på tomt samt installation av fiberkabel och en switch. Grävning på tomten utförs av KEAB. KEAB ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber och installation av switch.

Tillkommer det någon kostnad utöver anslutningsavgiften?

Anslutningskostnaden är en engångskostnad, som du betalar till Karlshamn Energi. De tjänster som du väljer att ha efter installationen, betalar du till din tjänsteleverantör.

Kan jag få uppskov eller betala via avbetalning?

Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig

Kan jag få fiber där jag bor?

Gå in här och sök på din adress, så ser du om din adress finns med.

Jag ska flytta, vad händer med min fiberanslutning och mina tjänster?

Anslutningen följer med fastigheten och är inget man kan ta med sig, däremot de tjänster du valt för TV, telefoni och internet kan du antingen flytta med dig eller välja att säga upp. Detta gör du direkt med den tjänsteleverantör du har.

Jag har ingen dator, varför ska jag ansluta mig till fibernätet?

Ja, via fiber finns många möjligheter utöver snabb internetuppkoppling, till exempel TV och telefoni. Du kan även koppla in smartahem-tjänster, larm, vårdtjänster m.m. på en internettjänstkapacitet. Det höjer ju också värdet på din fastighet vid en eventuell försäljning.

Hur går arbetet till på min tomt?

Karlshamn Energi gräver fram till närmsta yttervägg på villan. Röret läggs på ca 30-40 cm djup och bredden på schaktet är ca 15-20 cm. Grovåterställning gäller d.v.s. grus/jord tillbaka på sin plats, men inga plattor, asfalt, rabatter, gräsmatta. Då schakten är gjord så tar vi oss in (borrar) genom yttervägg och fibern ansluts i medföljande switch.